nationalcar.com.pl to strona poświęcona szeroko pojętej motoryzacji. Jeśli się nią interesujesz i chcesz poszerzyć swoją wiedzę, odwiedź nas! Sprawdź jedną z naszych kategorii: warsztat, porady oraz prawo a motoryzacja.

KONTAKT

Kategorie

Kiedy samochód może zostać uznany za zabytkowy?

Spotkanie na drodze zadbanego, zabytkowego samochodu, to zawsze miła, przywołująca  wspomnienia niespodzianka. Liczba miłośników zabytkowych samochodów wzrasta. Posiadanie poddanego renowacji zabytkowych samochodów pojazdu, może być formą inwestycji bądź kolekcjonerstwa. Zastanawiasz się jakie warunki musi spełniać auto, by zostało uznane za zabytek? Jak go zarejestrować i z czym wiąże się posiadanie zabytkowego samochodu? Rozwiewamy wątpliwości.

Samochód zabytkowy — jakie kryteria musi spełniać?

Istnieją trzy główne kryteria, które bierze się pod uwagę, podejmując decyzję o uznaniu auta za samochód zabytkowy. Po pierwsze musi on mieć minimum 25 lat. Po drugie dany model pojazdu nie może być już produkowany przynajmniej od 15 lat. Po trzecie pojazd ten musi zawierać minimum 75 % oryginalnych części.

Warto wiedzieć, że istnieją pewne wyjątki. Poniżej przedstawiamy wyjątkowe cechy, które mogą pomóc w uznaniu samochodu za zabytkowy, pomimo niespełnienia któregoś z głównych kryteriów. Auto może zostać uznane za zabytkowe gdy:

  • powiązane jest z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub sportowymi;
  • jest bardzo rzadkie;
  • korzystały z niego ważne, zasłużone osobistości;
  • dokumentuje jakiś ważny etap w rozwoju techniki motoryzacyjnej;
  • jest odtworzone w zgodzie z pierwotną metodą produkcji;
  • posiada oryginalne wykonanie.

Ostateczna decyzja co do uznania samochodu za zabytek należy do konserwatora zabytków. Pracuje on na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy z dziedziny historii motoryzacji oraz oceny stanu pojazdów zabytkowych.

Jak zarejestrować zabytkowy samochód?

Do zarejestrowania samochodu jako zabytek potrzebna jest odpowiednia dokumentacja. Wśród dokumentów niezbędnych do tego celu znaleźć się muszą: potwierdzenie własności samochodu (np. w formie faktury z zakupu), wpis do rejestru zabytków, dowód przeprowadzonego badania technicznego pojazdu zabytkowego, zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu opinia konserwatora zabytków oraz oczywiście dowód rejestracyjny pojazdu i dokument tożsamości właściciela. Z takim kompletem dokumentów udać się należy do wydziału komunikacji, gdzie po uiszczeniu opłaty i wypełnieniu dokumentów, otrzymać można wymarzone żółte tablice oznaczające, że samochód jest zabytkowy.

Renowacja samochodów zabytkowych i inne obowiązki właściciela

Bycie właścicielem samochodu zabytkowego wiąże się z wieloma obowiązkami, nie jest też łatwo uzyskać żółte tablice. Wielu kierowców świadomie rezygnuje ze starania się onie. Warto pamiętać, że zabytkowy samochód nie może już wrócić do białych tablic rejestracyjnych. Do obowiązków, jakie spoczywają na właścicielu zabytkowego  samochodu, należą m.in.:

  • opieka nad zachowaniem dobrego stanu oraz renowacja samochodu zabytkowego;
  • koniecznością poinformowania konserwatora o chęci sprzedaży auta;
  • zapewnienie pojazdowi odpowiedniej ochrony przed kradzieżą;
  • konieczność wymiany części na oryginalne (tylko 25% z nich może mieć inne pochodzenie);
  • zakaz przerabiania samochodu i montażu w nim instalacji gazowej;
  • w przypadku całkowitego zniszczenia auta, na właścicielu spoczywa obowiązek jego zezłomowania.

NationalCar