nationalcar.com.pl to strona poświęcona szeroko pojętej motoryzacji. Jeśli się nią interesujesz i chcesz poszerzyć swoją wiedzę, odwiedź nas! Sprawdź jedną z naszych kategorii: warsztat, porady oraz prawo a motoryzacja.

KONTAKT

Kategorie

Jak wymienić klocki hamulcowe – jaki jest koszt wymiany?

Wymiana klocków hamulcowych to kwestia zachowania zdrowia, a nawet życia. Wie to każdy kierowca. Nikt z nas nie chce przekonać się w ostrym wirażu, że zaniedbał tak ważnej czynności. Co zyskamy, wymieniając klocki sami, a kiedy lepiej zlecić to fachowcom?

Kiedy klocki są zużyte?

Nim zajmiemy się wymianą klocków, sprawdźmy i upewnijmy się, czy stare są już zużyte. Doświadczeni kierowcy rozpoznają to po dźwięku – starte klocki przy użyciu hamulców wydają pisk w zetknięciu z oponami. Stopień ich zużycia ocenimy zaś po tym, na ile starte są rowki w okładzinie z tworzywa sztucznego. Inny sposób oceny to zastosowanie miary czasu używania klocków – im bardziej dynamiczna jazda z użyciem hamulców, tym częściej należy je wymieniać. Oczywiście, nowoczesne modele aut dadzą nam znać same, kiedy wziąć w dłoń klucz albo szukać serwisu. Zadbają o to pokładowe czujniki zużycia klocków hamulcowych.

Sprzedaż klocków hamulcowych

W internecie możemy samodzielnie zaopatrzyć się w klocki – oferuje je wiele sklepów i portali sprzedażowych. Jeśli wymianę w naszym aucie zamierzamy przeprowadzić sami i wiemy, jak wymienić klocki hamulcowe, na pewno będziemy pamiętać, że muszą one być dopasowane do marki i modelu. Wielu mechaników jest zdania, że najlepsze będą oryginalne części – co marka, to marka. Jednak nieco tańszą, a według innych fachowców wcale nie gorszą opcją, będzie kupno standardowych klocków hamulcowych pasujących do wielu modeli.

Wymieniając stare klocki hamulcowe na nowe, nie zapłacimy za robociznę. To plus! Same klocki nie będą nas kosztowały więcej niż 60-100 zł z przesyłką. Pamiętajmy przy tym, żeby kalkulując, jak wymienić klocki hamulcowe dostatecznie tanio, nie pożałować pieniędzy na wyroby o lepszej jakości. Po co wymieniać je po przejechaniu zaledwie 100 kilometrów?

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Po uniesieniu auta za pomocą lewarka i zdjęciu koła odkręcamy zacisk, najczęściej dwuśrubowy. Następnie odpinamy i usuwamy z jarzma zawleczki i wyjmujemy zużyte okładziny, zastępując je nowymi. W razie potrzeby przekładamy stare blaszki mocujące, jeśli nie było ich w nowym zestawie. Dbamy o czystość i smarowanie całości (prócz okładzin ciernych), aby przy kolejnej wymianie łatwiej móc zdemontować zużyte klocki hamulcowe.

Po wymianie klocków wykonujemy całą pracę w odwrotnej kolejności, od nałożenia zawleczek, poprzez montaż jarzma i zacisku, aż do ponownego przykręcenia zdjętego koła. Efekt? Koszt tej czynności jest niewielki, a satysfakcja z pracy i pewność, że zadbaliśmy o swoje bezpieczeństwo, są gwarantowane. Uwaga! Pamiętajmy, aby przy pokonywaniu pierwszych kilometrów po wymianie, delikatnie naciskać hamulce, docierając w ten sposób okładzinę nowych klocków. Po kilku takich próbach powinny one stracić początkową twardość.

Ceny wymiany klocków hamulcowych w serwisach samochodowych

Naturalnie, nie każdy użytkownik samochodu pali się do samodzielnej wymiany tarcz i klocków. Jeśli brak nam doświadczenia w naprawach auta na własną rękę, z pewnością chętnie zapoznajemy się z cenami wymiany klocków. Są one z reguły uzależnione od renomy serwisu samochodowego, użytych materiałów (marka, o której wspominamy wyżej), terminu wykonania usługi.

Doświadczenie pokazuje, iż w różnych miejscach kraju wymiana klocków hamulcowych to koszt około 150-200 zł, przy czym do tych sum należy dodać cenę samego zestawu klocków na tył lub przód pojazdu, w zależności od jego modelu. Jednak choć ta opcja jest droższa od samodzielnej wymiany klocków, to jeśli nie jesteśmy fanami motoryzacji i nie jest naszą stałą praktyką naprawa samochodów własnych oraz kolegów, lepiej zrobimy, powierzając nasz wóz wykwalifikowanym fachowcom.

Warto mieć na uwadze, że cena kilkuset złotych nie jest wygórowana, gdy chodzi o tak poważną kwestię, jak sprawność i bezawaryjność hamulców. To od niej zależy, czy każda nasza podróż, prywatna czy służbowa, na drugi koniec Europy, czy do pobliskiego sklepu, zakończy się tak samo optymistycznie, jak się zaczęła.

NationalCar