Opony bieżnikowane

opony bieznikowane

Opona w samochodzie to jedyna część całej konstrukcji samochodu, która styka się z powierzchnią drogi. Często do kwestii wyboru opon podchodzimy w nieodpowiedni sposób. Inwestujemy w tanie chińskie opony, których jakość zwykle weryfikuje pierwszy śnieg lub gorsze warunki na drodze. Czy nie warto zatem w nasze bezpieczeństwo zainwestować? Pewnie też przyczyną takiej sytuacji jest to, że nie każdego po prostu stać na kupno opony renomowanej firmy. Wówczas wartą rozważenia opcją mogą być opony bieżnikowane.

Opony bieżnikowane

Opony bieżnikowane to tzw. nadlewki. Najprościej mówiąc technologia bieżnikowania opon to nic innego jak usunięcie starego bieżnika i zastąpienie go nowym. Cena takiego kompletu wynosi średnio 100- 200 zł, więc to właśnie cena jest chyba największym argumentem przemawiającym za wyborem ogumienia z nadlewanym bieżnikiem.

Czy warto stosować opony bieżnikowane?

Do bieżnikowania jednak nie nadają się wszystkie opony. Warto wiedzieć, że aby poddać oponę takiemu procesowi musi ona mieć głębokość minimalną od 2 do 3 mm. Na pytanie, czy warto kupić opony bieżnikowane nie da się tak naprawdę jednoznacznie odpowiedzieć. Technologia ta ma tyle samo zwolenników co przeciwników i każda ze stron ma swoje racje i są to racje słuszne. Jedni twierdzą, że nie wystarczy nadlać tylko zewnętrzną warstwę opony, aby na dłuższy czas poprawić jej właściwości jezdne. Taka opona po sezonie będzie znów nadawać się do wyrzucenia, natomiast zwolennicy od lat robią tysiące kilometrów na takich oponach i widzą w nich same korzyści, na czele z ceną. Obiektywnie patrząc, opony bieżnikowane nie są w stanie konkurować z nową oponą średniego nawet producenta. Opona z nadlewanym bieżnikiem nie jest w stanie uzyskać takich właściwości jezdnych co opona, która wyjechała prosto z fabryki producenta. W takich przypadkach alternatywą może być też opona używana renomowanej firmy. Ale i w tym przypadku nie znamy jej historii i nie wiemy jakie przygody przeżyła podczas swojej eksploatacji. Dla kogo jest więc opona bieżnikowana i jakie są w ogóle zalety opon bieżnikowanych.

Zalety opon bieżnikowanych

Na pewno nie sprawdzi się ona u osób, które często podróżują w trasie z prędkościami autostradowymi na dużych odcinkach. Natomiast sprawdzić się mogą u kierowców, którzy przemieszczają się po mieście. Gdzie nie jeździmy ze zbyt dużymi prędkościami. A drogi zwykle są odśnieżone. Decydując się na taką oponę to zwykle loteria. Ponieważ nigdy nie wiemy, w jakich warunkach na drodze się znajdziemy. Jeden kierowca pokona na niej 10 tysięcy kilometrów a inny tysiąc i opona się rozpadnie na kawałki z nieznanych nikomu przyczyn. Warto też wspomnieć o typie samochodu, w którym opony bieżnikowane sprawdzą się chyba najlepiej przede wszystkim ze względu na koszt. A mianowicie mowa o samochodach ciężarowych, gdzie koszt nowego kompletu ogumienia sięga kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Jak widać opony bieżnikowane, mają też swoje zalety zresztą, gdyby nie miały zapewne już dawno zaprzestano by ich produkcji. A jednak produkowane są już od blisko 20 lat. Rocznie w Polsce sprzedaje się około 100 tysięcy opon do samochodów ciężarowych. Natomiast udział opon do samochodów osobowych z tej liczby to zaledwie 5%. Opony bieżnikowane swoich fanów mają też zapewne w grupie ekologów. Ponieważ nie trzeba być geniuszem, aby stwierdzić, że proces bieżnikowania jest znacznie mniej szkodliwy dla środowiska niż proces produkcji nowej opony od podstaw. Kolejna zaleta o oczywiście wspomniana już wcześniej cena. Ktoś może powiedzieć, że woli kupić tanią oponę chińską niż nadlewkę. Ale czy w tym przypadku dostanie od owego chińczyka gwarancję niezawodności opony w każdych warunkach. Raczej porównując te dwa rodzaje opon należałoby je raczej postawić na jednej półce i decyzję pozostawić subiektywnej ocenie kierowcy, za którego nikt nie podejmie tej jakże ważnej motoryzacyjnej decyzji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *