NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Ecoboost – charakterystyka silnika

ecoboost

Ecoboost to silniki benzynowe produkowane przez bardzo popularny i dobrze znany większości kierowców koncern Ford od około dziesięciu lat. Są to jednostki napędowe budowane zgodnie z określonymi zasadami montowane pod maskami wielu modeli Forda, które sprzedawane są w kilkudziesięciu krajach świata. Silniki ecoboost produkowane są między innymi w Walii, Niemczech, Rumunii i Hiszpanii a następnie trafiają na rynek europejski.

Ecoboost -charakterystyka silnika

Silniki tego typu wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, aluminiową głowicę oraz innowacyjny system zmiennych faz rozrządu. Najsłynniejsza jednostką w rodzinie tego typu silnika jest silnik o pojemności jednego litra. Jednostka ta napędza tak popularne samochody jak Ford Fiesta czy Ford Focus. Wprowadzona została do produkcji stosunkowo niedawno, gdyż w 2012 roku. Głowica silnika wytworzona jest lekkiego aluminium. Zastosowano również zintegrowany kolektor wylotowy. Dzięki niemu temperatura gazów wylotowych jest znacznie obniżona. Dodatkowo silnik tego typu wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, co pomaga skutecznie obniżyć spalanie i emisję spalin. Z powodu iż niewielka jednostka mocno drży w czasie pracy zastosowano innowacyjną konstrukcję koła zamachowego, która ma na celu redukcję drgań.  W rodzinie tych silników występują również inne, potężniejsze modele o dużo większych pojemnościach.

Awaryjność silników ecoboost

Jeśli chodzi o awaryjność silników ecoboost, wiele właścicieli skarży się że spalają one większą ilość paliwa niż zakładał producent. W skrajnych przypadkach nawet dwa razy więcej, jednak bardzo dużo zależy od techniki i dynamiki jazdy. Najwięcej problemów właścicielom samochodów z tego typu silnikiem przysparzają awarię układu chłodzenia. Niektóre modele posiadają nieszczelną pompę i kanały wodne, co może spowodować wypalenie się uszczelki pod głowicą lub odkształcenie głowicy i cylindrów, które jest bardzo kosztowną i trudną w naprawie usterką.

Silniki nowe i używane – ceny

W skrajnych sytuacjach niezbędna jest wymiana silnika. Koszt takiej wymiany wynosi kilka tysięcy złotych, w zależności czy właściciel zdecyduje się zakupić nowy silnik czy używany. Koszt używanego silnika wynosi od 4,5 do 6 tysięcy złotych. Cena nowego silnika jest dużo wyższa. Dodatkowo należy liczyć się z częstymi awariami turbosprężarek i wtryskiwaczy, które są niezwykle czułe na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia paliwa. Są to kosztowne naprawy, gdyż wymiana powyższych części na nowe może wynosić nawet kilka tysięcy złotych.

Oczywiście koniecznością jest stosowanie najwyższej jakości syntetycznych olejów silnikowych oraz regularna kontrola ich poziomu. Paliwo także powinno być bardzo dobrej jakości i znanego producenta. Olej należy wymienić dużo szybciej niż zaleca to producent, najlepiej robić to co rok. Jednak w porównaniu do innych tego typu silników obecnych na rynku są one mniej awaryjne. Właściciele szczególnie polecają jednostkę litrową.

Zalety i wady silników ecoboost

Zalety silników ecoboost to między innymi doskonała dynamika podczas jazdy, bardzo dobra elastyczność, rzadka wymiana paska rozrządu, dzięki innowacyjnej obudowie, innowacyjne rozwiązania które mają na celu szybsze osiągnięcie temperatury roboczej, a dzięki temu również mniejsze zużycie paliwa. Dodatkowymi zaletami tego typu silników jest bardzo harmonijnie rozwijana moc oraz wysoka kultura pracy. Przy dynamicznej jeździe spalanie paliwa nie jest zbyt wysokie. Podsumowując silniki z rodziny ecoboost charakteryzuje udana konstrukcja, która nie sprawia większych problemów w czasie użytkowania. Oczywiście jeśli właściciel dba o terminową wymianę oleju i odpowiednią, regularną pielęgnację czułych części silnika. Między innymi zamontowana turbosprężarka wymaga odpowiedniej pielęgnacji, dzięki której eksploatacja będzie długa i bezproblemowa.

Odpowiednio należy dbać także o zastosowane koło dwumasowe, aby uniknąć awarii i kosztownych napraw. Przez zastosowane cylindry silnik pracuje w dość charakterystyczny sposób, który nie każdemu kierowcy przypadnie do gustu. Jednak pracuje on dość cicho. W młodszych silnikach produkowanych po 2013 zastosowane zostały liczne poprawki w układzie chłodzenia, które znacząco zmniejszają jego awaryjność. Sporadycznie w tego typu silnikach dochodzi także do zatarcia oleju w panewkach, wycieku oleju czy problemów z elektroniką. Mimo sporego obciążenia silnik nie spala oleju w czasie intensywnej, długiej pracy. Wszelkich napraw należy dokonywać w autoryzowanym serwisie forda aby mieć gwarancję użycia najwyższej jakości sprzętów i naprawy wykonane przez doświadczonych specjalistów. Z całą pewnością zakupić samochód z tego rodzaju silnikiem, jednak należy pamiętać o odpowiedniej dynamice jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *