nationalcar.com.pl to strona poświęcona szeroko pojętej motoryzacji. Jeśli się nią interesujesz i chcesz poszerzyć swoją wiedzę, odwiedź nas! Sprawdź jedną z naszych kategorii: warsztat, porady oraz prawo a motoryzacja.

KONTAKT

Kategorie

Kalibracja ADAS – do czego służy i kiedy należy ją wykonać?

Polacy coraz chętniej kupują nowe samochody. Nowoczesne technologie sprawiają, że jazda po drogach jest bezpieczniejsza. Z kolei profesjonalne serwisy do swoich ofert dokładają nowe technologie i usługi, jedną z nich jest kalibracja ADAS. Na czym polega i kiedy się ją wykonuje?

Jeden system, wiele możliwości

Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zwiększają bezpieczeństwo kierującego, pasażerów, mogą ułatwiać m.in parkowanie. Jesteś kierowcą z długim stażem? Nawet takim osobom zdarza się popełnić błędy kieując pojazdem, także w czasie wykonywania różnych manewrów. System ADAS ostrzega o tym, np. co się dzieje w tzw. martwym polu, którego nie obejmują lusterka. Informuje, że pojazd zaczyna zbaczać z pasa ruchu. Zmienia światła z drogowych na krótkie, kiedy wymaga tego sytuacja. Gdy jedziesz autostradą, samodzielnie utrzymuje ustaloną przez ciebie prędkość pojazdu. Jeśli system ma działać sprawnie, niezbędna jest kalibracja ADAS.

Standard w samochodach niższej klasy

Wydaje ci się, że kalibracja ADAS to usługa tylko dla posiadaczy bardzo drogich samochodów? Systemy wspomagania kierowcy coraz częściej pojawiają się także w pojazdach niższej klasy. Kierowców coraz mniej zaskakuje aktywny tempomat, ostrzeżenie przed kolizją czy też asystent pasa. Producenci samochodów szybko zrozumieli, że takie udogodnienia to technologie, na które kierowcy stawiają coraz częściej. Jedni uważają, że taka pomoc potrafi uśpić czujność kierowcy. Dla większości to cenne wspomaganie, idealne przy zmęczeniu lub spadku koncentracji na drodze. Jeśli system ma wysyłać prawidłowe komunikaty, musi być odpowiednio skalibrowany.

Kalibracja ADAS w profesjonalnym serwisie

Precyzyjne układy nie są doskonałe. Zawodzą, jeśli nie zostały skalibrowane lub usługa została wykonana niewłaściwie. Poszczególne elementy systemu to szereg czujników, kamer oraz głowice radarowe. Gdzie są umieszczone? Kamery za przednią szybą, w obudowie lusterek i w obudowie tylnej rejestracji (kamera cofania). Głowice radarowe zwykle są ukryte za atrapą grilla albo w zderzaku. Systemy ADAS wymagają serwisowania, ponieważ drganie podczas jazdy może spowodować minimalne zmiany położenia poszczególnych elementów. Takie działania są niezbędne po każdej kolizji, nawet małej. W tym celu należy odwiedzić serwis, wyposażony w odpowiednie urządzenia do kalibracji.

Kiedy należy kalibrować system ADAS?

Wymieniałeś przednią szybę po kolizji? Koniecznie zainwestuj w kalibrację. Jeśli twoje auto jest wyposażone w układ monitorowania martwego pola, wykonaj kalibrację kamery po montażu nowego lusterka bocznego. Również wymiana bądź demontaż zderzaka czy chłodnicy wymaga kalibracji czujników. To tam mieszczą się między innymi głowice radarowe. Fachowiec musi zobaczyć twój pojazd także po naprawie zawieszenia i regulacji jego geometrii. Jaki element kalibruje się najczęściej? Kamerę, umieszczoną za przednią szybą samochodu.

Jeszcze kilka lat temu za systemy ADAS w autach kompaktowych trzeba było dopłacić. Dziś stanowią standardowy element wyposażenia samochodów z coraz niższych segmentów.

NationalCar

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *