Jak działa silnik Wankla

silnik wankla

Silnik Wankla to rodzaj sinika spalinowego. W siniku tym tłok ma kształt trójkąta i jest osadzony mimośrodowo. Gdy dochodzi do spalania mieszanki paliwa z powietrzem, wytwarza się ciśnienie, które obraca tłokiem. Ale czy to już cała odpowiedź na pytanie, jak działa silnik Wankla? Z pewnością nie.

Jak działa silnik Wankla?

Należy jeszcze wspomnieć o tym, że kształt tłoka jest zbliżony do trójkąta Reuleaux, czyli figury, która ma wypukłe boki. Komora spalania jest powiększona za pomocą dodatkowych wycięć. Ruch tłoka jest wymuszony w pewien sposób przez przekładnię zębatą, która znajduje się we wnętrzu silnika. Rotor posiada nacięte zęby, które wraz z kołem zewnętrznie uzębionym są osadzone w korpusie silnika. Podczas ruch tłoka obwiednia nakreśla ruch, który przypomina zachodzące na siebie okręgi. Silnik wykonuje na jeden obrót wału napędowego jeden suw pracy. Podczas gdy tłok się obraca, w korpusie tworzone są cztery komory. Gdy odbywa się praca, zmieniają one swoją funkcję. Funkcje te to ssanie, sprężanie, rozprężenie oraz wydech. Ssanie to napełnienie komory mieszanką paliwa i powietrza. Sprężanie to poddanie mieszanki oddziaływaniu ciśnienia. Do sprężenia dochodzi, gdy tłok zbliży się do ściany komory. Następnie dochodzi do zapłonu i spalania. Czyli pracy. Na końcu jest wydech, czyli odprowadzenie spalin.

Zalety silnika Wankla

Zalety tego silnika są takie, że ma on stosunkowo nieduże rozmiary i niewielką masę. Konstrukcja jest prosta, ponieważ zawiera niewielką ilość części, z których się składa. Kolejne zaleta jest taka, że silnik jest cichy i uzyskuje wysokie prędkości obrotowe. Posiada także wysoką sprawność mechaniczną. Silnik posiadał także swoje wady, z których należy podkreślić szybkie zużycie jego elementów oraz mniejszą sprawność termodynamiczna. Wspomnieć też należy o dużym spalaniu. Wszystkie te trudności z pewnością udałoby się wyeliminować, gdyby silnik ten udało się bardziej rozpowszechnić. Silnik po raz pierwszy został zastosowany w samochodach NSU Spider. Była to niemiecka marka produkująca sportowy samochód, który był dostępny jako dwudrzwiowy kabriolet.

Samochód miał zamontowany Wankla silnik o pojemności pół litra. Do tego posiadał manualną, czterobiegową skrzynię biegów. Samochód miał tylny napęd. Produkowany był w latach sześćdziesiątych. Z silnika przez długi czas korzystała firma Mazda. Udało jej się pokonać technologiczne problemy, które dotykały ten silnik na początku jego produkcji. Mazda dopracowała go technicznie i umieściła w modelu Mazda RX-7. Mazda RX-7 jest to samochód sportowy. Pierwszy raz pojawił się w roku 1978. Samochód wyposażony był w silnik o pojemności 1146 centymetrów sześciennych. Auto było produkowane w wersji silnikowej 95 konnej oraz w wersji 105 konnej. W kolejnych latach pojawiła się wersja Mazdy 3 z silnikiem turbodoładowanym i elektronicznym systemem wtrysku paliwa. Mazda RX-7 pojawiła się w 3 generacjach. Największą wadą wszystkich modeli było duże spalanie. Mazda RX-7 zastąpił model Mazda RX-8.

Jaka przyszłość przed silnikami Wankla?

Silnik Wankla został wynaleziony i opatentowany przez niemieckiego konstruktora Felixa Wankla w 1902 roku. Patent dostał w roku 1929. Pierwszy działający prototyp został zaprezentowany w 1957 roku. Czy silnik Wankla ma swoją przyszłość? Tego na dłuższą chwilę nie wiadomo. Wiadomo tyle, że świat samochodów będzie raczej podążał ścieżką samochodów elektrycznych i samochodów napędzanych energią pozyskaną z wodoru. Wspomnieć jednak należy, że Mazda ponownie zamierza wykorzystać omawiany silnik. Chce je zamontować w swoich elektrycznych samochodach. Samochód będzie wyposażony dodatkowo w silnik Wankla, który będzie mógł być użyty w przypadku gdy wyczerpią się baterie samochodu.

Będzie on po prostu mógł być użyty jako generator prądu. Pozwoli to na zwiększenie zasięgu samochodu. Przyczynami, dla których Mazda zdecydował się na użycie tego silnika są zalety silnika wankla takie jak: jego niska waga oraz mały rozmiar. Kolejne zalety są takie, że silnik osiąga wysoką moc i jest stosunkowo cichy. Mazda chce dostosować silnik do spalania gazu LPG. Warto także wspomnieć, że model Mazda RX-8 był produkowany także w wersji Hydrogen RE, który jest napędzany za pomocą paliwa wodorowego. Silnik zamontowany w tym samochodzie pozwala na przełączanie pomiędzy rodzajami paliwa takimi jak wodór i benzyna. Jeżeli na twojej trasie nie znajdowała się stacja, na której mogłeś zatankować wodór, po prostu mogłeś przełączyć się na spalanie benzyny. Samochód nie jest już jednak produkowany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *